MEPs debate the situation in Hungary, speech
Click to watch the video:
This post is also available in: Hungarian
Click to watch the video:
This post is also available in: Hungarian
06/25
Nagyon fontos cikk arról, hogy régióbeli lemaradásunk még annál is sokkal súlyosabb, mint amilyennek látszik. A nyers GDP vagy jövedelmi adatok egyszerűen elfedik a tényt, hogy a mély strukturális szinten (termelékenység) az elmúlt 10 évben konkrétan hátra mentünk, nem előre, nemhogy a felzárkózó régiós országokhoz (mínusz Szlovákia), de az EU átlagához képest is leszakadóban vagyunk.
Hozzáteszem, ez nem a gazdaságpolitikai kurzus (unortodoxia) megvalósulásának kudarca, mert annak pontosan ez a célja: alacsony szintű munkafolyamatokba beterelni a lakosság minél nagyobb részét. Ez maga a munkaalapú társadalom. ... BővebbenKevesebb
Gazdasági felzárkózás Magyarországon: a kártyavár összeomlása
A közelmúltban felálló új kormányzat gazdaságfejlesztési minisztere az egyik fontos célnak ...06/24
Miért tévedés Kocsis Máté javaslata az EP vagyonnyilatkozati rendszerének bevezetésére a magyar Országgyűlésben?
1) Az Európai Parlament egészen más korrupciós kockázatokkal kell, hogy foglalkozzon, mint a magyar Országgyűlés. Az EP-képviselők esetében nem az az elsődleges veszély, hogy talicskával tolják haza az uniós forrásokat meg a kenőpénzt (képviselők jelentős részének az országa nem is kap érdemi fejlesztési forrást), és ebből látványosan meggazdagodnak, amit rugalmasan növekvő Pasa-parki villák és családi összefogással gründolt úszómedencék szegélyeznek. Az EP elsősorban jogalkotó intézmény, nem a végrehajtó hatalmat kiszolgáló kétharmados ékszíj, mint a magyar Országgyűlés. Ráadásul valódi viták, valódi érdekképviselet folyik az EP-ben a jogalkotás során, és a fő kockázat nagyvállalati lobbiérdekek átláthatatlan befolyása a jogalkotásra. Az EP vagyonnyilatkozati, összeférhetetlenségi és etikai szabályai ezért főképp ennek kivédését szolgálják. Nem az ingatlanokat kell sorolni az EP-s vagyonnyilatkozatban, hanem az összes olyan tagságot, megbízást, jövedelemmel járó kapcsolatot, amely azzal a kockázattal jár, hogy a képviselő a választók helyett üzleti érdekek szószólójává válik.
2) A magyar parlamentben ezzel szemben a kormánypárti képviselőnek önálló gondolata, szabadsága, egyéni meglátásai nincsenek, ha saját érdekeit képviselné szemben az állampárt akaratával, másnapra már a rendőrség tartana nála házkutatást, így üzleti érdekeket is csak a Fidesz felhatalmazásával képviselhet. Magyarországon nem a képviselők lobbitevékenysége a fő veszély (a klasszikus értelemben vett parlamenti lobbi egy pártállamban nem is igazán működik), hanem igen, a vagyonfelhalmozás, a kacsalábon forgó CSOK-nyaralók. Ezeket akarja eltüntetni a nyilvánosság elől Kocsis Máté.
3) Az EP vagyonnyilatkozati és átláthatósági rendszere amúgy rossz, nem védi kellőképpen a köz érdekét. A problémák azonban elsősorban nem az ingatlanbevallások hiányával kapcsolatosak, hanem azzal, hogy hiányoznak egyes összeférhetetlenségi szabályok, amelyek megakadályozzák, hogy EP-képviselők cégektől rendszeres juttatásokat kapjanak; az általános költségtérítés felhasználásának kellő átláthatósága nincs meg; illetve a lobbitalálkozók nyilvánosságra hozatalának kötelezettsége erősen hézagos, hogy csak néhányat említsek. Csupa olyasmi, amivel szemben EP-képviselőként 5 éven keresztül küzdöttem, javaslatokat dolgoztam ki, és ezeket legalább a zöld frakción belül valóra is váltottuk. Annyi mindent át lehetne venni az EU-tól vagy akár az EP-től, a vagyonnyilatkozati rendszer pont azon dolgok egyike, amit nem kéne, mert teljesen más kockázatok kivédésre készült, és arra sem kellően hatékony.
4) És persze a jelenlegi magyar vagyonnyilatkozati rendszer is rossz, üres formalitás, egyáltalán nem alkalmas a politikai korrupció felszámolására. Hogy lehet rajta még tovább is rontani, az engem is meglepetésként ért, de Kocsis Máté nem az az ember, aki akármilyen gyalázatot ne tudna tovább súlyosbítani. ... BővebbenKevesebb