XcZokjsoLtwGuBZ-800×450-noPad

Felhívás a járművek károsanyag-kibocsátásának európai szintű csalásának kivizsgálására

Valóban túl nagy kérés, hogy olyan földrészen éljünk, ahol biztonságos lélegezni?

Mivel az uniós szabályok által előírt teszteljárások vészesen hiányosak, jelenleg 10-ből 9 dízelmotorral felszerelt jármű káros anyag kibocsátása átlépi a megengedett mértéket. Ma uniós szinten folyik a küzdelem, hogy a laboratóriumi körülmények között, új eljárások alapján tesztelt jármű általi kibocsátások a valós vezetési körülményeket pontosan tükrözzék.

A levegőszennyezésnek hatalmas ára van: Európában 400.000-re tehető az ezzel összefüggő korai halálozások száma évenként. De ez súlyos anyagi veszteséget is jelent, hiszen a levegőszennyezés minden évben 766 milliárd eurós terhet jelent az Európai Unió számára.

40 millió uniós állampolgár van kitéve a szálló mikropor-szennyezés (PM10) az európai határértékeket meghaladó szintjének. A PM10 a levegőszennyezés egy súlyos formája, melyet többek közt a dízelautók bocsátanak ki.

A helyzetet súlyosbítja, hogy a német Volkswagen autógyártó 11 millió dízel hajtású járműve esetében csalt a kibocsátási teszteken, így még nehezebbé vált, hogy mindenki számára biztosítsuk a tiszta levegőt. Ez példátlan egészségügyi botrány.

A “dízelgate” botrány egyértelműen bizonyította, hogy az Unió által a járművek károsanyag-kibocsátásra kiszabott határértékeket nemhogy nem tartják tiszteletben a gyártók, de szándékos csaláshoz folyamodnak úgynevezett “blokkoló rendszerek” segítségével, amelyek úgy játsszák ki a jelenlegi teszteket, hogy a jármű nitrogén-oxid kibocsátását az úton kibocsátott valós mértéknél kevesebbnek mutatják. A nitrogén-oxid levegővel érintkezve nitrogén-dioxidot képez, amely mérgező hatású az emberi egészségre. A Volkswagenen túl a botrány valószínűleg más gyártókat is érint.

A “tiszta dízel” mítoszának életben tartásával a gyártók megpróbálják elkerülni az európai szintű számonkérést. Zöld európai parlamenti képviselőként, kérjük az Unió intézményeit, hogy ne dőljenek be az ipari lobbinak, melynek eredménye a magánérdekek a lakosság egészségének kárára történő védelme lenne.

Nem fogadjuk el, hogy az általunk képviselt embereket azért mérgezzék folyamatosan, hogy az autógyárak bevételeit hizlalják. Teljes átláthatóságot kérünk, valamint kérjük a szabályok szigorú betartatását.

Álláspontunk szerint az Európai Bizottságnak azonnali vizsgálatot kell indítania az európai piac benzin és dízel hajtású járműveivel kapcsolatban annak érdekében, hogy felmérjék, a gyártók milyen mértékben használnak a csalás érdekében blokkoló rendszereket mind a nitrogén-oxid, mind az egyéb szennyező anyagok, így a szén-dioxid kibocsátásában.

Az Európai Uniónak lépeseket kell tennie az Európában élők érdekében.

 

Jávor Benedek európai parlamenti képviselő

 

 

A petíciót támogató európai parlamenti képviselők:

Molly Scott Cato
Keith Taylor
Jean Lambert
Karima Delli
José Bové
Eva Joly
Yannick Jadot
Pascal Durand
Michèle Rivasi